Bokprat på Dalby bibliotek idag kl 19

Idag blir det bokprat i Dalby igen. 

Senaste gången Lena-Pia och jag var ute läste, så valde jag att för första gången läsa stycket med titeln; Helsingborg.
Det handlar om när Helga besöker sin psykolog. Jag hade tränat mycket och tyckte själv, när jag stod på scenen, att det blev så jäkla bra. Det var i Lund under kulturnatten, så det var många som kom.


Senare när vi kom hem på kvällen, hade Lena–Pia fortfarande inte sagt ett enda berömmande ord. Jag blev allt mer irriterad. Varför sade hon inget? Publiken hade i alla fall applåderat, mer än vanligt.

 

Tiden går och jag bestämmer mig för att gå till sängs. Då äntligen, – du, Anette kan vi prata lite och gå igenom kvällen som varit, frågade hon.

– Jo visst, svarade jag, och tänkte… nu äntligen.
– Du Anette det där stycket med psykologen och Helga, det var verkligen inte bra.

– Va, sa jag, förvånat och mycket besviken. Hjärtat riktigt slog bröstet. Men publiken verkade uppskatta det, försökte jag. Jag har aldrig varit så nöjd med min läsning, jag förstår inte…
Vi pratade sedan en hel del om detta. Lena –Pia har stått på teaterscenen hela sitt liv och medverkat i många filmer. Jag var tvungen att ödmjuka mig och lyssna, jag lärde mig mycket den kvällen, men det tog många veckor innan det riktigt landade, det hon försökt förmedla.


Idag ska jag läsa alla stycken själv då jag precis fick reda på att Karin Bergström, som skulle ha läst med mig, har blivit sjuk. Lite nervöst, men det känns tryggt att jag har varit där en gång förut.


Välkomna kl 19 idag.


Source: Blogg

Posted in Evenemang and tagged , , , , , , , , , , .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.